Toekomst van Brits merk Zapp ziet er niet rooskleurig uit

ongeveer een jaar geleden gepubliceerd

Het Britse merk Zapp, bekend om zijn elektrische bromfietsen, ziet een onzekere toekomst tegemoet. Na een veelbelovende start in mei, toen het bedrijf een beursnotering kreeg op de Nasdaq met een waarde van $573 miljoen, is de aandelenkoers gedaald tot een marktkapitalisatie van slechts $12,5 miljoen.

De opkomst en ondergang van Zapp

Zapp werd in 2017 opgericht door Swin Chatsuwan, een dealmaker in de auto-, retail- en horecasector. Het bedrijf beloofde de levering van zijn eerste product, de i300 scooter, tegen het einde van het daaropvolgende jaar. Door de uitbraak van Covid-19 liepen de productieplannen echter vertraging op.

Het bedrijf ging uiteindelijk in 2023 publiek na het samengaan met CIIG Capital Partners II, een speciaal acquisitiebedrijf. Het bedrijf hoopte met de beursgang zijn groei in de “sterk gefragmenteerde tweewieler-categorie” te stimuleren.

Problemen op de markt

Hoewel de markt voor elektrische auto’s is gerijpt, blijft de productie van snelle, compacte en betaalbare groene motorfietsen en scooters een uitdaging. Gevestigde merken zijn terughoudend om te investeren in een sector met hoge kosten en lage marges.

Ondanks de moeilijkheden wordt verwacht dat de sector tegen het einde van het decennium goed zal zijn voor 30% van de tweewielermarkt en volgens consultancybureau McKinsey meer dan $200 miljard waard zal zijn.

Kritiek op Zapp

Het grootste struikelblok voor Zapp lijkt de prijs van zijn producten te zijn. De i300 scooter, die wordt aangeprezen als een “hoogwaardige stadsfiets met motorprestaties”, kost tussen de €7.590 en €9.590. Ter vergelijking: veel concurrenten, waaronder de Piaggio 1 en de Sunra Robo, kosten tussen de £2.000 en £3.500.

Een bron dichtbij Zapp merkte op dat de scooters “erg duur” zijn en suggereert dat de oprichter van Zapp, Chatsuwan, zichzelf ziet als de “Steve Jobs van scooters”. Het bedrijf heeft plannen om in de toekomst kleinere, meer betaalbare modellen uit te brengen, maar het is onduidelijk of dit voldoende zal zijn om het tij te keren.

Related news