Invloedrijke accounts beïnvloeden nieuwsstroom over Israël-Hamas conflict

ongeveer een jaar geleden gepubliceerd
  Midjourney

Onderzoek van de Universiteit van Washington’s Center for an Informed Public toont aan dat een klein aantal invloedrijke maar onbetrouwbare accounts het nieuws rond het Israël-Hamas conflict domineren. Dit onderzoek, gepubliceerd op vrijdag, onthult dat deze accounts de gevestigde mainstream nieuwsbronnen gemakkelijk overtreffen in bereik en snelheid.

Analyse van viral posts

Onderzoekers analyseerden virale berichten over het conflict gedurende een periode van drie dagen, beginnend vanaf het begin van de aanval tegen Israël op 7 oktober. Zij concludeerden dat de meest populaire berichten laten zien hoe nieuws op het platform “sneller, verwarrender, en mogelijk meer beïnvloed door Musk zelf” is. De onderzoekers merken op dat het nieuws op het platform snel, ongecontroleerd en vaak zonder bronnen wordt gepresenteerd. Deze verandering is volgens hen niet toevallig, maar onderdeel van een visie op hoe nieuws in de toekomst zal worden gepresenteerd.

Misinformatie op sociale media

Een afzonderlijke analyse door NewsGuard, een onpartijdig bedrijf dat valse verhalen op internet volgt, toonde aan dat geverifieerde accounts verantwoordelijk waren voor bijna driekwart van de meest virale misinformatie over de Israël-Hamas oorlog op Twitter. De onderzoekers noemden zeven succesvolle accounts op het platform “nieuwe elites”, omdat ze “disproportioneel veel macht en invloed” hebben over het nieuws rond Israël en Hamas.

De ‘nieuwe elites’

De “nieuwe elites” omvatten onder andere Visegrád 24, een nieuwsaggregator gerund door een rechts Pools social media marketingbureau; Mario Nawfal, een Twitter beroemdheid bekend om het hosten van live audiochats gericht op cryptocurrency; en \@spectatorindex, een account dat zichzelf beschrijft als “Nieuws, media en data van over de hele wereld,” naar verluidt beheerd door een Australisch-Moslim medische dokter.

Invloed op het nieuws

Tweets over de Israël-Hamas oorlog van deze accounts presteerden beter dan populaire nieuwsaccounts van CNN, The New York Times, de BBC en Reuters, ondanks dat ze veel minder volgers hebben, volgens het onderzoek. Tijdens de onderzoeksperiode verzamelden tweets over de Israël-Hamas oorlog van traditionele nieuwsbronnen 112 miljoen weergaven over 298 tweets, terwijl tweets van de zeven nieuw invloedrijke accounts 1,6 miljard weergaven trokken over 1,834 tweets.

Related news