‘De gedachte achter het Amsterdamse plan voor elektrisch verkeer is zeker te prijzen, maar we moeten wel realistisch blijven.’ Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland over het voornemen van Amsterdam om in 2030 alleen nog elektrische voertuigen in de stad toe te laten. De ondernemingsorganisaties wijzen op de hoge kosten van elektrische auto’s en vinden dat dit soort plannen landelijk en landelijk geharmoniseerd moeten worden geregeld, en niet per stad.
Genoeg auto’s?
De vraag is überhaupt of er in 2030 voldoende elektrische auto’s op de markt beschikbaar zijn. Dat geldt ook voor de oplaadcapaciteit. Daarnaast zullen deze auto’s voorlopig aan dure kant blijven. ‘Zijn ze wel betaalbaar voor de gewone burger?’ VNO-NCW en MKB-Nederland vragen zich ook af wat deze plannen betekenen voor ondernemers: moeten alle bestelauto’s ook elektrisch? Is dat betaalbaar?
Draagvlak
De VNO-NCW en MKB-Nederland vrezen dat het plan ertoe kan leiden dat burgers en ondernemers terughoudend worden ten opzichte van verduurzaming. ‘Het draagvlak voor de energietransitie zou daardoor af kunnen nemen.’