Singapore hanteert recordprijzen voor autolicenties

8 maanden geleden gepubliceerd

Het bezitten van een auto in Singapore, een van de duurste landen ter wereld, was altijd al een luxe. Maar de kosten zijn nu gestegen naar een recordhoogte. Een 10-jarig Certificaat van Toestemming - een licentie die mensen in de welvarende stadstaat moeten kopen voordat ze überhaupt een voertuig mogen aanschaffen - kost nu een record minimum van $76.000 (104.000 Singaporese dollars), meer dan vier keer zoveel als in 2020, volgens cijfers van de Land Transport Authority.

Categorieën voor licenties

Dit bedrag is enkel voor het recht om een standaard Categorie A auto te kopen, met een kleine tot middelgrote motor van 1.600cc of minder. Degenen die iets groters of flitsender willen - zoals een SUV - zullen $106,630 (146,002 Singaporese dollars) moeten neertellen voor de Categorie B licentie, een stijging van $102,900 (140,889 Singaporese dollars). Dan zijn er nog de kosten van het voertuig zelf om over na te denken.

Quotumsysteem

Het quotumsysteem werd in 1990 geïntroduceerd om het verkeer te minimaliseren en de emissies te verminderen in een stadstaat die kampt met ruimtegebrek. Het systeem heeft auto’s buiten bereik geplaatst voor de gemiddelde inwoner van Singapore, waar het mediane maandinkomen in 2022 $7,376 (10,099 Singaporese dollars) was, volgens het Department of Statistics.

Reacties op de prijsstijging

De prijsstijging heeft geleid tot bezorgdheid onder de lokale bevolking. Autodealer Ricky Goh zei dat hij “bijna flauwviel” toen hij over de prijsstijging hoorde. Wong Hui Min, een moeder van twee, gaf aan dat ze mogelijk haar afhankelijkheid van haar auto moet heroverwegen, ondanks dat ze deze voornamelijk voor haar gezin gebruikt.

Voor sommigen is de aankondiging de laatste financiële klap. Inwoners zeggen dat het leven in Singapore, al gerangschikt als de duurste stad ter wereld, in de afgelopen jaren buitengewoon duur is geworden te midden van aanhoudende inflatie, stijgende kosten van openbare huisvesting en een vertragende economie.

Alternatieven voor autogebruik

Maar voorstanders van het quotumsysteem zeggen dat het heeft geholpen om Singapore te behoeden voor het soort congestie dat andere Zuidoost-Aziatische hoofdsteden zoals Bangkok, Jakarta en Hanoi regelmatig verstopt. Degenen die zich geen Certificaat van Toestemming kunnen veroorloven, kunnen ook gebruik maken van het uitgebreide openbaar vervoersysteem in Singapore, zo wijzen ze erop. Als dat niet lukt, is er de mogelijkheid om een motorfiets te nemen - vergunningen hiervoor zijn relatief goedkoop met $7,930 (10,856 Singaporese dollars).