Eind november 2020 kwam het nieuws naar buiten dat Holland Casino zich als partner heeft verbonden aan zowel de Eredivisie als de Eerste Divisie, laatstgenoemde is sinds enige tijd bekend als de Keukenkampioendivisie.
Een slimme zet van het casinobedrijf volgens de analisten van CasinoScout, dat zich al eerder als sponsor aan de hoogste voetbalcompetities van ons land verbond. Aan de vooravond van de nieuwe wet op de kansspelen biedt deze nieuwe deal Holland Casino veel extra naamsbekendheid en die komt ze in de komende tijd goed van pas.
Partnership
In de periode van 2002 tot 2005 heette onze Eredivisie de Holland Casino Eredivisie. Wat dat betreft is er dus niets nieuws onder de zon. Met de nieuwe deal zijn waarschijnlijk vele miljoenen gemoeid en Holland Casino investeert die miljoenen natuurlijk niet zomaar.
Hoewel het bedrijf in een eerste reactie zelf benadrukte dat dergelijke partnerships altijd vanuit de maatschappelijke kant worden aangegaan. Het gaat dan vooral om veilig en verantwoord spelen, Holland Casino ziet hierin een parallel tussen de activiteiten in een casino en die in de topsport. In beide gevallen staan preventie en fair play hoog in het vaandel.
Gokken op sportwedstrijden
Wie zich realiseert dat met name jongvolwassenen zich tegenwoordig steeds meer bezighouden met het wedden op sportuitslagen, realiseert zich dat de deal een soort dubbele bodem heeft.
De naam Holland Casino staat immers synoniem voor gokken in Nederland en met het koppelen van deze naam aan een grote sportcompetitie creëer je een bijzondere situatie. Hiernaast heeft het Holland Casino meerdere keren de prijs gewonnen voor beste online casino van Nederland. Wie de voorgaande winnaars zijn? Je kunt hier alles lezen over de beste online casino’s van Nederland, de concurrentie is namelijk moordend op dit gebied en aanbieders proberen zich op allerlei manieren te onderscheiden.
Op basis hiervan mag worden verondersteld dat niet alleen het maatschappelijk oogpunt hier een afweging is geweest. Het lijkt vooral ook een briljante marketingstrategie te zijn.
Creatieve naamsbekendheid
Het is zeker niet de eerste keer dat Holland Casino opzien baart met de gekozen marketingstrategie.
Slechts enkele jaren geleden verbond het bedrijf haar naam aan een reeks televisieprogramma’s bij SBS6, waarin werd belicht hoe het er in een casino aan toe gaat. In diverse vestigingen van het casino werden opnames gemaakt, waarbij de bekende casinospellen zoals roulette en de vele slotspelen uitgebreid werden getoond.
Daarnaast werden medewerkers geïnterviewd en werden artiesten gevolgd voor, tijdens en na hun optredens bij Holland Casino. Het programma verschafte de kijker een blik achter de schermen van casino’s, maar was natuurlijk tegelijkertijd ook een mooie publiciteitsstunt die het bedrijf zeker geen windeieren zal hebben gelegd.
Wrang
Bezien in het licht van de recente ontwikkelingen van het nieuws in ons land heeft de aangekondigde deal voor sommigen een wrange bijsmaak. Holland Casino werd, net als veel andere bedrijven die actief zijn in de horecasector, hard getroffen door de coronacrisis. De deuren van alle casino’s gingen dicht en bleven dat geruime tijd. Dat heeft voor een fors verlies van inkomsten gezorgd en daardoor kwam het bedrijf in financiële moeilijkheden. Om die reden werd een beroep gedaan op de regeling die door de overheid is ingesteld. Een bedrag van 32 miljoen euro ging naar de casino’s om de personeelskosten te kunnen dragen. Critici vinden het niet gepast om nu een miljoenendeal te sluiten.