ZANDVOORT - Terwijl de grote schare fans er al volledig van overtuigt zijn dan de Formule 1 definitief in mei 2020 gaat worden verreden is de kans daarop juist helemaal niet zo groot.
Om de Formule 1 te kunnen organiseren is een evenementenvergunning nodig, die zal geen probleem opleveren, die komt er wel. Maar voor de rest van de vergunning is er grote kans dat er vertraging gaat ontstaan door de vele rechtszaken die gaan worden aangespannen.
Zo laten diverse milieuorganisaties al weten dat het zeker niet hun bedoeling is om de Formule 1 te blokkeren maar ze willen wel duidelijke afspraken maken over geluidsoverlast voor de rest van het jaar van het circuit in Zandvoort.
Rechter verbied extra stikstof in natuurgebieden
Een groot probleem voor Zandvoort gaat de uitspraak van de Raad van State worden over het Programma Aanpak Stikstof (PAK) .
,,
In mei 2017 stelde de Afdeling bestuursrechtspraak vragen aan het Europese Hof van Justitie over het PAS, omdat zij twijfelde of het programma voldoet aan de voorwaarden van de Europese Habitatrichtlijn. Het Europese Hof oordeelde in november 2018 dat ook bij het PAS de positieve gevolgen van de maatregelen die in dat programma zijn opgenomen, vooraf vast moeten staan. Pas dan kan de overheid een nieuwe activiteit toestaan. Omdat het PAS niet aan die voorwaarde voldoet, mag het niet als toestemmingsbasis voor nieuwe activiteiten worden gebruikt. Bovendien wordt in het PAS ook toestemming voor activiteiten gegeven op basis van maatregelen in natuurgebieden die nodig zijn voor het voorkomen van achteruitgang van die gebieden. Ook dat mag niet. De conclusie is dat de onderbouwing van het PAS niet deugt. De Afdeling bestuursrechtspraak zet daarom een streep door de vergunningen voor veehouderijen die in de uitspraak van 29 mei 2019 aan de orde zijn en waarbij gebruik is gemaakt van het PAS."
Met deze uitspraak in de hand zullen de milieubewegingen een stok hebben om mee te slaan omdat de duinen rondom het circuit Natura2000 gebied is en de 'grijze duinen' uniek zijn voor Europa.
Camping: 'van de weg blijf je af'
Het volgende probleem is de extra toegangsweg die het circuit wil gaan aanleggen, en omdat te realiseren moet een breed wandelpad dat langs de 'grijze duinen' en de camping loopt worden omgebouwd naar een weg waar auto's kunnen rijden. En dat is tegen het zere been van de campingeigenaar die weigert medewerking aan dit plan te willen geven.
Maar ook een onderzoek uit 2005 ligt in de weg om dit te realiseren. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de weg geen mogelijkheid was maar het gemeentebestuur van Zandvoort nam het toch op in het bestemmingsplan, volgens
RTLz wederom een stok om mee te slaan.
Weg met die helikopters
Maar 1 van de grootste struikelblokken gaan wel de helikopters worden. De coureurs laten zich met behulp van de helikopter naar en van het circuit vliegen en ook daar gaan de milieubewegingen bezwaar tegen maken.
Al met al moet er toch een klein wondertje gaan gebeuren willen de Formule 1 motoren in mei 2020 kunnen worden gestart voor de Dutch Grand Prix op het circuit van Zandvoort.
Dan toch maar Assen?